راهنمای جامع تغذیه درست پیش از زایمان

از اهمیت تغذیه در دوران پیش از زایمان چه می‌دانید؟

تغذیه درست و مناسب قبل از زایمان، علاوه بر این که به زایمان راحت مادر کمک می‌کند، برای سلامت مادر و نوزاد نیز حائز اهمیت است. داشتن رژیم غذایی درست و انتخاب غذا‌های سالم و مناسب در این دوران، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای آشنایی با مواد غذایی ای که به شما در داشتن یک زایمان راحت کمک می‌کنند، در ادامه با ما همراه باشید.

 

نوشیدنی‌های سالم

همانطور که خوردن غذای سالم در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است، نوشیدن به اندازه آب و در واقع هیدراته نگه داشتن بدن نیز مهم است. به این منظور معمولا پزشک از مایعات درون وریدی استفاده می‌کند ولی شما می‌توانید با مصرف سوپ رقیق، آبمیوه مورد علاقه‌تان و نوشیدنی‌های طبیعی دیگر(مثل آب، چای، آب نارگیل و آب‌گوشت رقیق) بدن خود را هیدراته نگه داشته و با این کار انقباضات رحمی خود را موثر‌تر کنید. 

 

لازم است توجه داشته باشید تا از نوشیدنی‌های انرژی‌زا و یا نوشیدنی‌هایی که از قند بالا (شربت ذرت که حاوی مقادیر بالایی از فروکتوز است) و رنگ‌های خوراکی غیر‌طبیعی ساخته شده‌اند، پرهیز کنید.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : غذاهای ممنوع دوران شیردهی.

 

ویتامین D

همانطور که می‌دانید، این ویتامین با تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن، به سالم بودن دندان و استخوان کمک می‌کند. به همین دلیل لازم است تا با مصرف ویتامین D به میزان کافی در دوران بارداری، نوزاد خود را از این ماده معدنی برای ماه های ابتدایی زندگی‌اش تامین کنید.  لازم است بدانید که کمبود این ویتامین در بدن نوزاد باعث بروز نرمی و مشکلات دیگر استخوانی در او می‌شود. منابع غنی از ویتامین D به شرح زیر اند:

ماهی

قارچ

تخم مرغ

تابش نور خورشید (به واسطه نور خورشید این ویتامین در بدن انسان ساخته می‌شود.)

 

لازم به ذکر است که میزان ویتامین D مورد نیاز یک زن باردار به واسطه مواردی که در بالا بیان کردیم تامین نمی‌شود و لازم است تا بانوان باردار تحت نظر پزشک، دوز مناسبی از مکمل این ویتامین را به صورت روزانه مصرف کنند تا نوزاد سالمی داشته باشند.

 

مصرف ید

در دوره بارداری نیاز بدن به ید افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. این ماده در کارکرد غده تیروئید مادر و در نتیجه رشد سیستم عصبی جنین تاثیر گذار است. کمبود ید با محدود کردن میزان ترشح هورمون تیروئیدی در بدن مادر، باعث بروز عقب افتادگی ذهنی کودک می‌شود و به همین دلیل است که مصرف این ماده به صورت مکمل و تحت نظر پزشک در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین در صورتی که در دوران بارداری متوجه تغییر و اشکالی در کارکرد غده تیروئید خود شدید، لازم است تا هرچه سریع تر توسط پزشک ویزیت شده و تحت درمان قرار بگیرید.

 

مقاله پیشنهادی ما : رژیم غذایی وگان در بارداری و تاثیرات آن بر جنین.

 

مواد غذایی تاثیرگذار در کاهش درد زایمان

پروتئین‌ها: این ماده تاثیر بسزایی در کاهش درد زایمان دارد و بدن ماد قبل و پس از زایمان به شدت به انواع پروتئین نیاز پیدا می‌کند. منابع غنی از پروتئین شامل ماست یونانی، کره بادام زمینی و پنیر است. همچنین مصرف گوشت و آب‌گوشت علاوه بر تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز مادر، انواع مواد معدنی مثل منیزیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم و همچنین انواع اسیدآمینه‌های ضروری را در بدن او تامین می‌کند.

 

کربوهیدرات‌ها: کربوهیدرات‌ها از 2 نوع ساده و پیچیده هستند، در واقع نوع ساده آن قندهای ساده هستند و نوع پیچیده‌ آن‌ها که بهتر نیز هستند، با دارا بودن مقادیر بالایی از فیبر به هضم راحت مادر کمک کرده و برای وعده غذایی قبل از زایمان کاملا مناسب هستند. از جمله کربوهیدرات‌های پیچیده می‌توان به پاستا، برنج قهوه‌ای و نان ها سبوس دار و غنی اشاره کرد که در کنار پروتئین‌هایی همچون مرغ و گوشت عالی هستند.

 

سخن پایانی

به منظور کاهش درد زایمان، لازم است تا از مصرف برخی از مواد غذایی اجتناب کنید تا زایمان سختی نداشته باشید. این مواد غذایی به شرح زیر اند:

غذا‌های تند، زیرا باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شوند.

مواد ترش

موادی که باعث بروز یبوست در بدن می‌شوند. 

 

همچنین لازم است به رژیم غذایی خود در دوران بارداری توجه داشته باشید تا لبنیات، کربوهیدرات، پروتئین و انرژی لازم را دریافت کنید. همچنین فراموش نکنید که دوران بارداری و شیردهی زمان مناسبی برای کاهش وزن نیست و تحمل گرسنگی برای یک مادر باردار ممکن است کاهش ضریب هوشی نوزاد، تاخیر در گفتار و حرکت نوزاد را در پی داشته باشد. 

 

در انتهای این نوشته به شما عزیزان توصیه میکنیم که بلاگ " خوراکی های ممنوعه برای کودکان " را حتما مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی